Caracterizarea lui VASILE BACIU din Romanul ION de Liviu Rebreanu

Caracterizare pentru Vasile Baciu din romanul Ion de Liviu Rebreanu

Caracterizarea 1 pentru Vasile Baciu de Liviu Rebreanu

Romanul „Ion”, de Liviu Rebreanu, publicat în anul 1920, a revoluționat literatura română prin abordarea sa obiectivă. Creația sa a fost primită cu admirație de critică, pe baza evoluției sale notabile și a profundei individualizări a personajelor. În ciuda faptului că Ion, protagonistul romanului, este cel mai individualizat personaj, celelalte personaje sunt prezentate cu o atenție deosebită. Printre acestea se numără și Vasile Baciu, un personaj de o importanță decisivă în acțiunea romanului.

Vasile Baciu, un țăran văduv și înstărit, se evidențiază prin opoziția față de protagonist, Ion, în calitate de antagonist. Deține o biografie încărcată cu trudă și sacrificii. Tatăl unei fete pe nume Ana, a avut o soție bogată și urâtă, pe care însă o iubea profund pentru că datorită ei a intrat în categoria oamenilor avuți. Moartea soției îl pune în dificultate deoarece va trebui să renunțe la o parte din moșie pentru zestrea fetei sale când aceasta se va căsători.

Într-o scenă crucială a romanului, Vasile Baciu se adresează preotului Belciug în mijlocul unei hore, dezvăluindu-se ca un personaj cu tendințe autodistructive: ” – is mare păcătos…betiv și stricat cum nu se mai pomeneste in șapte sate, zău cruce”. Reacțiile sunt variate, de la iritarea preotului la râsul conținut al oamenilor din jur. Motivul betiei sale este faptul că fata lui, Ana, nu dorește să se supună voinței sale.

Este impulsiv și înfuriat la gândul că fata sa s-ar putea căsători cu altcineva decât cu George, pe care îl considera un potențial ginere ideal, în acord cu averea sa. Are o aversiune puternică față de Ion, pe care îl numește „fleandură”, „hot”, „tâlhar” și „sărăntoc”, manifestându-și disprețul față de poziția sa socială.

Când află că Ana este însărcinată cu copilul lui Ion, Baciu o lovește cu brutalitate, relevându-și latura violentă. Este nevoit, în cele din urmă, să accepte căsătoria dintre Ion și Ana, o decizie care declanșează o serie de tragedii. După sinuciderea Anei, ce rezultă din trădarea lui Ion și brutalitatea lui Baciu, moșiile ajung, prin viclesugul preotului Belciug, în posesia bisericii.

După moartea Anei, Vasile Baciu, afectat de pierderea fiicei sale, dar și de faptul că moșia pe care a muncit atât de mult ajunge în mâinile Bisericii, se retrage și își duce viața într-o stare de izolare și melancolie. Deși moșia este păstrată de către biserică, Vasile Baciu are permisiunea de a rămâne pe teren până la sfârșitul vieții.

În ciuda faptului că este prezentat ca un personaj negativ într-o mare parte a romanului, Vasile Baciu este, în final, o victimă a împrejurărilor și a vremurilor în care trăiește. El devine un simbol al durerii și al neputinței în fața destinului crud și nedrept.

Personajul Vasile Baciu este astfel unul dintre elementele care dau complexitate romanului „Ion”, prin modul în care reflectă problemele sociale și culturale ale vremii, precum și prin modul în care evidențiază conflictele personale și colective care apar în comunitățile rurale.

Caracterizarea 2 pentru Vasile Baciu din romanul Ion

Romanul „Ion” al lui Liviu Rebreanu este o operă literară emblematică a realismului românesc, care oferă o analiză profundă a stratificării sociale rurale și a dinamicilor puterii în această structură. Un personaj distinct, Vasile Baciu, este plasat în centrul acestei investigații sociale.

Vasile Baciu, ilustrat cu precizie și obiectivitate în creația lui Rebreanu, evidențiază în mod subtil realismul autorului în abordarea problemelor rurale. Personajul Baciu reprezintă figurativă taranimea, care este adânc stratificată, prin intermediul unei construcții de caracter sumar și clasică. Cunoscut ca „bocotanul”, Vasile Baciu este pus în situația de a se confrunta cu o chestiune esențială pentru el, ca proprietar, de la începutul acțiunii: cum să-și conserve și chiar să-și crească moșia?

Mentalitatea, atitudinile și gesturile lui Vasile Baciu sunt vii și veridice, contribuind la crearea unui personaj complex și plauzibil. Caracterul său este ilustrat în cadrul horei de duminică, unde, în timp ce se apropie de grupul „domnilor”, se adresează preotului Belciug într-un mod de autocaracterizare: „- is mare păcătos…betiv și stricat cum nu se mai pomeneste în șapte sate, zău cruce”. Cauza pentru care bea este și ea dezvăluită: „Ca o fată am și eu și nu-mi place deloc fata pe care o am…Ca nu vrea să mă ascult și-s tare supărat că nu vrea să se uit-n gura mea”.

Neliniștea că fiica sa, Ana, s-ar putea căsători cu altcineva în afara lui George îl înfuria. El își dorea un ginere care să fie la înălțimea averii sale, nu un „fleandură”, „hoț”, „tâlhar” și „sărăntoc”, cum îl descrie pe Ion cu dispreț datorat poziției sale sociale. Aceste observații directe și cinice ilustrează fidelitatea lui Vasile Baciu față de valorile sale și dorința de a-și menține statutul social.

Vasile Baciu este de asemenea prezentat ca un om care suferă multe tragedii: moartea a câțiva dintre copiii săi, pierderea soției și slăbirea dorinței de a munci. Cu toate acestea, dragostea sa pentru moșie rămâne neschimbată. Inima lui devine însă amară la gândul că trebuie să-și împartă pământul pentru a oferi Anei zestre la căsătorie. Acest lucru ilustrează egoismul lui.

Adresându-se preotului Belciug, își conturează propria imagine astfel: ” – is mare păcătos…betiv și stricat cum nu se mai pomește în șapte sate, zău cruce”. Își explică apoi obiceiul de a bea: „Ca o fată am și eu și nu-mi place deloc fata pe care o am…Ca nu vrea să mă ascult și-s tare supărat că nu vrea să se uit-n gura mea”. Momentul acestei prezentări stârnește o serie de reacții distincte: Belciug se irită, deoarece autoritatea sa este subminată; Doamna Herdelea ascultă „cu buzele strânse pungă”, iar oamenii din jur râd „pe-nfundate”. De asemenea, Titu Herdelea este amuzat de discursul neinteligibil al lui Vasile Baciu.

În momentul în care Vasile Baciu consideră posibilitatea ca Ana, fiica sa, să se căsătorească cu altcineva în afara lui George, iritarea sa crește. Dorința sa este de a avea un ginere „cumsecade”, un partener potrivit pentru fiica sa, ținând cont de statutul și averea sa, nu un „fleandură”, „hoț”, „tâlhar” și „sărăntoc” așa cum îl vede pe Ion. Aerul de dispreț pe care i-l arată lui Ion provine din propria sa poziție socială. Îi aduce aminte lui George despre promisiunea pe care i-a făcut-o: „Io-ți dau fata, iar tu să ai bici să-i scoți din cap gărgăunii!…”. Însă furia sa se dovedește a fi neputincioasă în fața voinței și ambiției nemăsurate ale lui Ion, care luptă pentru pământ.

De la o scurtă retrospectivă realizată de autor, înțelegem că drumul parcurs de Vasile Baciu pentru a se situa „printre fruntași” este, până la un punct, similar cu cel pe care l-a parcurs Ion. „Era un bărbat silitor Vasile Baciu când se găsea în toate bune”, notează Rebreanu, cu sobrietate și concizie. Vasile Baciu este descris ca având o viață plină de greutăți și de muncă. „Părinții nu i-au dat decât sufletul dintr-insul. S-a însoțit cu o fată bogată și urâtă, dar a iubit-o ca ochii din cap, că ea îi întruchipa pământurile și casa, vitele, toată averea, care-l ridica deasupra nevoilor. Bogăția îi deschidea mai mare dragostea de muncă.

Vasile Baciu este un personaj cu o personalitate contradictorie și multifacetică, reprezentând la rândul său o anumită fațetă a societății rurale românești din acea perioadă, care se străduia să își asigure un loc sigur și respectat în comunitate, uneori cu orice preț.

Concluzie

Vasile Baciu este un personaj complex și contrastant în „Ion”. Este deopotrivă un bărbat cu valori tradiționale, dar și o persoană cu limitări și defecte notabile. La fel ca Ion, Vasile Baciu este motivat de dorința de a poseda pământ, dar modul său de a face acest lucru diferă. Vasile este, în esență, un muncitor, iar modul său de a dobândi pământ este prin căsătorie și prin muncă, nu prin mijloace dubioase. În acest sens, el pare mai puțin egoist decât Ion.

Cu toate acestea, disprețul său pentru Ion și încercarea sa de a-l exclude pe acesta din viața Anei, pot fi considerate o dovadă a aroganței și a sentimentului de superioritate pe care le-a dobândit odată cu statutul social. Defectele sale devin mai evidente prin dependența de alcool și incapacitatea de a-și controla propriile emoții.

 

3 thoughts on “Caracterizarea lui VASILE BACIU din Romanul ION de Liviu Rebreanu

Leave a comment.

Your email address will not be published. Required fields are marked*